Na používanie e-shopu musíte mať povolený JavaScript!

Novinka

Mať či byť

-

Erich Fromm

Technické utópie, napríklad lietanie, uskutočnila nová veda o prírode. Humánnu utópiu mesiášskej doby zjednoteného nového ľudstva žijúceho v solidarite a mieri, oslobodeného od ekonomického určenia a od vojny a triedneho boja možno dosiahnuť za predpokladu, že na realizáciu humánnej utópie vydáme rovnakú energiu, inteligenciu a zanietenie, aké sme vydali na realizáciu našich technických utópií. Nikto nevie postaviť ponorky čítaním Julesa Verna, nikto nevie vybudovať humanistickú spoločnosť čítaním prorokov.

Či sa takáto zmena od nadvlády prírodnej vedy k novej spoločenskej vede odohrá, nemôže povedať nikto. Ak áno, mohli by sme mať ešte vždy šancu na prežitie, ale či sa tak stane, bude závisieť od jedného faktora: od množstva brilantných, vzdelaných, disciplinovaných a starostlivých mužov a žien, ktorých priťahuje nová výzva k ľudskej mysli a fakt, že tentoraz nie je cieľom kontrola nad prírodou, ale kontrola nad technikou a nad iracionálnymi spoločenskými silami a inštitúciami, ktoré ohrozujú prežitie západnej spoločnosti, ak nie celého ľudstva. Som presvedčený, že naša budúcnosť závisí od toho, či sa, vzhľadom na uvedomenie si súčasnej krízy, najlepšie mysle zmobilizujú a obetujú sa pre novú humanistickú vedu o človeku.
 

Vydavateľstvo: Citadella

Typ produktu: brožovaná väzba

9,00
Dostupnosť: skladom

Prenikavo výstižný popis spoločenského správania ľudí, ktorý autor napísal ešte v roku 1976, priam zachytáva spoločenské dianie súčasnej, koronou poznačenej doby. Zdá sa, že zatiaľ sme nepochopili odkaz Ericha Fromma, v zmysle nájdenia nového človeka, ktorý "sa teší z dávania a rozdeľovania, nie hromadenia a využívania" a ktorý vidí "najvyšší cieľ života vo vlastnom rozvoji a rozvoji svojich súčasníkov". Ani sme nenašli možnosti, ako zaviesť novú etickú a morálne založenú spoločnosť, ktorá si viac cení ľudskú existenciu než materiálne statky. Záleží na každom jednom človeku, či táto zmena raz nastane. A hoci nestačí o nej len čítať, začať čítaním o nej by mohol byť ten prvý krôčiť na ceste k zmene.

"Väčšina ľudí ešte vždy verí, že každý druh riadenia vo veľkých rozmeroch musí byť nevyhnutne "byrokratický", t.j. musí byť odcudzenou formou riadenia. A väčšina ľudí si ani neuvedomuje, akým otupujúcim byrokratický duch je a ako preniká všetkými sférami života, dokonca aj tam, kde sa to nezdá až také zrejmé, napríklad vo vzťahoch medzi lekárom a pacientom alebo manželom a manželkou. Byrokratickú metódu môžeme definovať ako metódu, ktorá (a) riadi ľudské bytosti ako veci a (b) aby veci vyčíslila a kontrolovala ľahšie a lacnejšie, riadi ich skôr v kvantitatívnom než v kvalitatívnom zmysle. Byrokratickú metódu ovládajú štatistické údaje. Byrokrati zakladajú svoje rozhodnutia na pevných pravidlách odvodených skôr zo štatistických údajov, než na základe zodpovednosti voči ľuďom, ktorí stoja pre nimi. Rozhodujú o záležitostiach podľa toho, čo je štatisticky najpravdepodobnejšie s rizikom, že zrania 5 alebo 10 percent tých, ktorí do tohto vzoru nezapadajú. Byrokrati sa obávajú osobnej zodpovednosti a usilujú sa schovať za pravidlá, ich bezpečnosť a hrdosť spočíva vo vernosti k pravidlám, nie v ich vernosti voči zákonom ľudského srdca.

Extrémnym príkladom byrokrata bol Eichmann. Eichmann neposielal státisíce Židov na smrť lebo ich nenávidel: nikoho nenávidel, ani nikoho nemiloval. Eichmann si "plnil svoju povinnosť" - keď posielal Židov na smrť, bol svedomitý; keď ho obvinili z uskutočňovania ich vysťahovania z Nemecka, bol jednoducho len svedomitý. Všetko, na čom mu záležalo, bolo, aby dodržal pravidlá. Vinným sa cítil iba vtedy, keď ich nedodržal. Vyhlásil (čím si vo vlastnom prípade uškodil), že sa cítil vinným len dvakrát: keď ako dieťa chodil poza školu, a keď porušil rozkaz odísť počas leteckého útoku do krytu. To neznamená, že v prípade Eichmanna a mnohých ďalších byrokratov, nebol prvok sadizmu, t.j. uspokojenie z ovládania iných ľudských bytostí. Tento sadistický rys je však len druhotný voči prvotným prvkom u byrokratov: voči ich nedostatku ľudskej zodpovednosti a voči ich uctievaniu pravidiel.   ...

Keď sa už raz ľudské bytosti premenia na číslo, môžu sa skutoční byrokrati dopäšťať vyslovených krutostí. Nie však preto, že ich vedie krutosť úmerná ich činom, ale preto, že k svojim obetiam nepociľujú nijaké ľudské puto. ...

 Úvod: Veľký prísľub, jeho zlyhanie a nové možnosti

1. časť: Chápanie rozdielu medzi mať a byť

Prvý pohľad, Mať a byť v každodennej súvislosti, Mať a byť v Starom zákone a Novom zákone a v dielach majstra Eckharta

2. časť: Analýza základných rozdielov medzi dvoma spôsobmi existencie

Aký je spôsob mať? Aký je spôsob byť? Ďalšie aspekty mať a byť

3. časť: Nový človek a nová spoločnosť

Náboženstvo, charakter a spoločnosť,  Podmienky pre zmenu človeka a črty nového človeka, Črty novej spoločnosti

ISBN: 978-80-8182-144-8 | počet strán: 292 | Jazyk: slovenský | Rok vydania: 2020 | Téma: Psychológia
Tagy: spiritualita, filozofia.

Varianty

Mať či byť
Jazyk: český
12,60 €

Mohlo by sa Vám páčiť:


Do kategórie Psychológia

Podeľte sa o článok s priateľmi na sociálnych sieťach: