Na používanie e-shopu musíte mať povolený JavaScript!

Novinka

Rozprávka

.

Johann Wolfgang von Goethe

Goetheho majstrovská miniatúra, tajuplná Rozprávka, po prvý raz vyšla v Schillerovom časopise Hóry v roku 1795. Ihneď vyvolala intenzívnu odozvu vtedajšieho náročného literárneho publika.
Na neveľkom priestore vtesnané, zdanlivo nesúrodé antické, biblické, mytologické i rozprávkové motívy sú stmelené do pôvabného, poetického a prekvapivo súdržného príbehu, ktorého posolstvo aj napriek početným, viac než dve storočia vznikajúcim interpretáciám dodnes ostáva zjavným tajomstvom.
Tajomnosť príbehu podčiarkuje aj jeho výtvarná interpretácia Miroslavom Cipárom (40 farebných ilustrácií). Preklad z nemeckého jazyka a zasvätený doslov Patrícia Elexová.

Vydavateľstvo: Petrus

Typ produktu: pevná väzba

14,90
Dostupnosť: skladom

Majstrovsky skonštruovaná, do detailov vybrúsená Rozprávka patrí k výnimočným literárnym dielam. Chce byť exemplárnym príkladom rozprávky, ktorá dovolí čitateľovi hľadať vlastný tajuplne skrytý význam obrazov a postáv a podnietiť tak jeho predstavivosť. Mnohí čitatelia aj odborná verejnosť sa usilovali vytvoriť výklad alegórií a obrazov z Rozprávky. Sám Goethe podnecoval vznik týchto výkladov, hoci svoje vlastné vysvetlenie nikdy nepriniesol. Podľa výkladu Rudolfa Steinera, ktorý sa dôkladne orientoval v Goetheho diele, sa v Rozprávke jedná o hľadanie ideálneho človeka a ideálnej spoločnosti. 

„Medzi každodenným skutočným človekom a ideálom človeka má byť vytvorený most. Sú tu však dva pudy, ktoré v prípade, že sa rozvíjajú jednostranne, bránia človeku v tom, aby sa priblížil k svojej ideálnej dokonalosti. Je to zmyslový pud a rozumový pud. ... Zmyslovosť nemá byť potlačená, ale zušľachtená. Inštinkty a vášne majú byť pozdvihnuté na taký stupeň, že pôsobia v tom istom smere, aký predpisuje aj rozum a tá najvyššia morálnosť. A morálny rozum nemá v človeku vládnuť ako najvyšší zákonodarca, ktoré sa treba so sebazaprením podriadiť, ale jeho príkazy sa majú pociťovať ako prirodzená potreba. Človek, ktorý nepociťuje nátlak ani zo strany zmyslovosti, ani zo strany rozumu, pretože vášnivo koná v zmysle tej najčistejšej morálky, je slobodný. Spoločnosť ľudí, v ktorej sú prirodzené pudy jednotlivcov zušľachtené tak, že nato, aby sa umožnilo ich harmonické spolužitie, nemusia byť držané na uzde štátnou mocou, je ideálny stav, ku ktorému by mal smerovať reálne existujúci mocenský štát. Vonkajšia sloboda v spolunažívaní ľudí predpokladá ich vnútornú slobodu." (cit. Doslov k slovenskému vydaniu, Patrícia Elexová)

„Sotva sa ocitli na opačnom brehu, most sa zrazu rozknísal a dal sa do pohybu, zakrátko sa dotkol vodnej hladiny a za pútnikmi sa krajinou plazil zelený had už vo svojej typickej podobe. Obidvaja sa mu ledva stihli poďakovať za povolenie prejsť po jeho chrbte ponad rieku, keď tu spozorovali, že okrem nich troch sa v ich spoločnosti musí nachádzať ešte niekoľko ďalších osôb. Zrakom ich však neboli schopní uzrieť. Vedľa seba začuli sykot, na ktorý had odpovedal rovnako sykotom. Načúvali mu a konečne zachytili toto: „Najprv sa," zaznelo pár striedajúcich sa hlasov, „poobzeráme v parku krásnej Ľalie inkognito, a až s nástupom noci, len čo budeme vyzerať ako-tak k svetu, vás požiadame, aby ste nás predstavili tej dokonalej kráse. Stretneme sa na okraji veľkého jazera." „Nech je tak," odvetil had a sykotavý zvuk sa vytratil kdesi vo vzduchu.

Naši traja pútnici sa teraz dohovárali, v akom poradí predstúpia pred krásku, lebo nech by aj bolo okolo nej koľkokoľvek osôb, pristupovať k nej mohli vždy iba jednotlivo, ak nemali podstúpiť citeľnú bolesť."

 

 „V rozprávke vystupuje viac než dvadsať postáv. A čo vlastne robia všetky tie postavy? Rozprávku, priateľu." Goethe, Schiller (Xénie, 1796)

ISBN: 978-80-89913-46-6 | počet strán: 120 | Jazyk: slovenský | Rok vydania: 2020 | Téma: Umenie
Tagy: spiritualita, umenie, filozofia

Mohlo by sa Vám páčiť:


Do kategórie Umenie

Podeľte sa o článok s priateľmi na sociálnych sieťach: